Do školy na bicykli? Cesta sa dá deťom zatraktívniť
Pohyb detí môže podporiť aj škola, napríklad správnym prístupom v podobne kvalitnej cykloinfraštruktúry, vrátane parkovania bicyklov.
Viete, že podľa Svetovej zdravotníckej organizácie by sa mali deti staršie ako 4 roky aktívne hýbať až 180 minút denne, z toho 60 minút v rýchlejšom srdcovom rytme? A viete aká je realita? Len pred obrazovkami (tzv. screen time) presedia deti 7 až 8 hodín denne. Pritom už viac ako 2 hodiny takéhoto sedenia zvyšujú riziko nadváhy o 67 %. Faktom však tiež je, že pohybové aktivity školákov v rámci telesnej výchovy alebo krúžkov, prípadne vonkajšie hry detí v materskej škole sú málo na to, aby mali denne dostatok pohybu. „Naplniť denne 180 minút bez toho, aby v tom bola aj mobilita do obchodu, do školy, alebo na krúžky, je extrémne náročné. Pokiaľ sa nám podarí, aby sa deti hýbali aspoň cestou do školy a z nej, či už na bicykli, odrážadle alebo kolobežke, potom postačí, keď sa ešte po škole zahrajú hodinku na ihrisku loptové alebo iné pohybové hry,“ hovorí urbanistka a krajinná architektka spoločnosti Studio 21 Jana Adamková.
Kľúčová cesta do školy
„Našim cieľom je, aby sa deti hýbali, ideálne v exteriéri, a najlepšie, za každého počasia. Pretože už aj štúdie dokazujú, že pohyb v exteriéri zvyšuje welbeeing,“ podotýka. Kľúčová je cesta do školy. Je napríklad známe, že holandské deti vďaka využívaniu bicyklov pri doprave do školy patria k najsamostatnejším v porovnaní s európskymi rovesníkmi. Nehovoriac o pohybe, učení sa zodpovednosti, riešení krízových situácií a schopnosti správne reagovať, byť rýchly, no aj trpezlivý a opatrný.
Nateraz sa ako najčastejšie argumenty proti cyklodoprave detí do škôl spomínali bezpečnosť a smog, ktorý deti musia pri takejto ceste dýchať. Ako však ukázali výsledky meraní na Základnej škole Tbiliská v bratislavskej Rači, ktoré pred časom robil Metropolitný inštitút Bratislavy (projekt Mesto pre deti) spolu s Dánskou technickou univerzitou, v interiéri áut bolo nameraných 9 až 12 krát viac škodlivých pevných častíc ako v exteriéri, kde sa tieto škodlivé častice aj rýchlejšie rozptýlili.
Z hľadiska bezpečnosti cyklodopravy a detí je však pravdou, že treba prekonať viacero prekážok. „V tichších a priľahlých uliciach je potrebné upraviť rýchlosť vozidiel na maximálne 30 km/hod., čo znižuje počet nehôd s fatálnymi následkami. Obdobne parkovacia politika pomôže predchádzať kolíziám s cyklistami z dôvodu zle zaparkovaných áut. Tiež by pomohli tzv. drop on/drop off zóny pred školami, prípadne až vylúčenie dopravy v čase, povedzme, 7:30 až 8:00, čo by pohyb detí urobilo ešte bezpečnejším,“ vysvetľuje Jana Adamková.
Cestu do školy možno deťom spríjemniť a „skrátiť“ aj hravým značením na chodníku. Farebné značenie DecoMark® od švédskeho výrobcu Geveko ponúka voči počasiu aj oterom trváce, protišmykové, farebne stále a vysokokvalitné riešenie pestrofarebných hier či obrazcov, ktoré pre deti prinášajú nespočetné množstvo hier, pohyb aj učenie sa zároveň. Rôzne hravé kresby deti motivujú k pohybu a urobia ju rýchlejšou a zábavnejšou. Takýmto veselým a zároveň nákladovo efektívnym riešením je možné navigovať malých cyklistov či kolobežkárov do školy, alebo na cykloparkovisko v jej areáli.
Cykloparkovanie pre školy
Práve školy môžu tiež podporiť správny prístup v podobne kvalitnej cykloinfraštruktúry, najmä parkovania bicyklov. Spoločnosť Studio 21 napríklad ponúka pre školy kvalitné jednoduché, ale aj poschodové cyklostojany renomovanej holandskej značky Falco, ktoré vedia vyriešiť vysoký dopyt po parkovaní na menšej ploche. Všetky stojany sú šetrné k rámu bicykla a umožňujú ho bezpečne uzamknúť. Konštrukcia je pevná a odolná voči vandalizmu, čím je vhodná aj na verejne nestrážený priestor. Pre zvýšenie bezpečnosti sa dajú stojany zastrešiť a oplotiť. Práve v prípade vonkajších plôch je vhodné cyklostojany zastrešiť, čo zvyšuje komfort pre deti a ochranu bicykla pred nepriazňou počasia.
V prípade poschodových stojanov sa efektívne využíva priestor do výšky, kde sú kolesá bicyklov na poschodí fixované za pomoci lyžín a ľahkú manipuláciu s nimi zabezpečuje hydraulická vzpera, príp. rukoväte. Vďaka nej si dokáže bicykel zložiť či vyložiť aj malý školák.
Viac na: Parkovanie bicyklov | Studio 21