Podporte zdravý vývoj detí správnym ihriskom
Aké sú špecifiká plánovania a vhodný výber prvkov na herné plochy pre materské, základné či stredné školy?
Často rátate v duchu do desať, aby ste neskríkli na dieťa, ktoré na pieskovisku spokojne a s prižmúrením očí už niekoľko minút búcha lopatkou o vedierko, ako keby bolo bubeníkom heavy metalovej kapely? Občas je to aj do rytmu, no občas len tak, aby počulo intenzitu zvuku. Či je vám ľúto, že trpezlivo nosí z najbližšieho potoka vodu, zalieva jamku v piesku a dúfa, že ju naplní?
Tieto momenty pre dieťa nie sú bezvýznamné. Práve naopak – sú dôkazom intenzívneho procesu učenia a skúmania. Malé deti v týchto činnostiach nielen rozvíjajú svoje fyzické schopnosti, ale zároveň spoznávajú základné princípy fungovania sveta – prírodné zákonitosti, kauzalitu, rovnováhu, materiálové vlastnosti a v neposlednom rade vlastné limity. Tvorba ihrísk tak má svoje špecifiká. A to nielen pre deti, ale aj školákov či stredoškolákov.
Zmysluplný priestor pre najmenších
Z pohľadu tvorby ihrísk pre materské školy je mimoriadne dôležité rešpektovať vývinové špecifiká detí predškolského veku. Výber herných prvkov, typy povrchov, možnosti okolitej vegetácie, dostupnosť vody, terénne modelácie či prirodzené úkryty – všetky tieto prvky majú zásadný vplyv na kvalitu hry, a tým aj na psychomotorický rozvoj detí.
Aj preto by ihrisko nemalo byť len „priestor na vypustenie detí“, ale premyslené prostredie, ktoré deťom poskytne možnosť komplexného rozvoja – motorického, kognitívneho, sociálneho i emocionálneho.
„Dobre navrhnuté ihrisko je pre deti „otvoreným laboratóriom“ pre skúmanie sveta. Úlohou krajinného architekta je vytvárať prostredia, ktoré nie sú len estetické a bezpečné, ale predovšetkým funkčné z hľadiska vývinových potrieb dieťaťa – priestory, ktoré stimulujú, inšpirujú a podporujú prirodzenú zvedavosť a vnútornú motiváciu detí,“ hovorí krajinná architektka a urbanistka Studio 21 Jana Adamková.
Nechajte ich objavovať
V najmenšom veku môže hra na ihrisku významne podporiť rozvoj kognitívnych funkcií, senzomotoriky a osobnostných čŕt dieťaťa. Podľa švajčiarskeho psychológa Jeana Piageta hra dokonca predstavuje kľúčový nástroj kognitívneho vývinu dieťaťa, pretože mu pomáha rozvíjať predstavivosť, myslenie, reč, pamäť, a tým aj učenie. Zmyslová stimulácia hry sa môže ukrývať aj vo farebnosti, tvaroch, zvukoch či interaktivite prvkov.
„Pre najmenších je vhodné voliť herné zostavy, ktoré zapájajú viacero zmyslov napríklad modulárne zostavy UniMini od HAGS. Tie ponúkajú vizuálne podnety, pohyblivé časti a interaktívne prvky a podporujú zapamätávanie, sústredenie a aktívnu manipuláciu,“ vysvetľuje Jana Adamková.
Zvukové a senzorické prvky, ako hovoriace trúby alebo interaktívne hudobné panely, napr. od Playnetic, ponúkajú nielen zábavu, ale aj zážitkové učenie zákonitostí príčiny a následku. Využitím kinetickej energie (stláčaním pedála, otáčaním kormidla a pod.) zároveň dieťa spája fyzickú aktivitu s výsledným efektom, čo podporuje porozumenie procesom a rozvoj rytmického cítenia.
Zo základných herných prvkov sú obľúbené tie, ktoré umožňujú rôzne formy pohybu, úkryt či imaginatívnu hru – hojdačky, šmykľavky, domčeky, kolotoče či lanové zostavy. Práve lanové herné prvky ponúkajú možnosť precítiť vlastné telo v priestore, objavovať rovnováhu, stabilitu a zároveň rozvíjať sebadôveru – všetko v bezpečnom, no podnetnom prostredí.
Neohraničujte hru
V predškolskom veku zohráva slobodná hra zásadnú úlohu pri rozvoji predstavivosti, pohybových zručností a sebavyjadrenia. Dôležité je preto vytvoriť herný priestor, ktorý nie je pevne ohraničený – ani fyzicky, ani významovo. Plynulé prepojenie herného priestoru s okolitým prostredím vytvára nové vrstvy hry: stromy, prirodzený tieň, sezónne zmeny vegetácie či dostupný prírodný materiál, ako šišky, listy a iné, obohacujú detský svet o zmyslové a interpretačné podnety.
Dobre navrhnuté ihrisko zároveň rešpektuje princípy inklúzie. Znamená to nielen fyzickú prístupnosť, ale aj možnosť zapojiť sa do hry bez ohľadu na pohybové, zmyslové alebo mentálne znevýhodnenie. „Kvalitné inkluzívne ihrisko je také, ktoré neoddeľuje deti s rôznymi schopnosťami, ale vytvára priestor pre spoločnú hru,“ konštatuje Jana Adamková. To si vyžaduje citlivý výber mobiliáru, plynulý a vodopriepustný povrch chodníkov, napr. Playtop s možnosťou 3D tvarovania a farebnosti, a zároveň koncept, ktorý prirodzene podporuje spoluprácu a interakciu.
Zaujmite lezeckými prvkami
Ihriská pre základné a stredné školy, by mali byť určené deťom vo veku 6 až 18 rokov. V tejto vekovej kategórií sa význam hry mení – z nástroja objavovania sveta sa stáva prostriedkom na odbúravanie stresu, budovanie vzťahov a získavanie sebadôvery. Prostredníctvom hry si staršie deti rozvíjajú sociálne zručnosti, ako je komunikácia, spolupráca a riešenie konfliktov. Aktívny pohyb je dôležitý najmä pre deti, ktoré majú problémy s učením alebo sú zdravotne znevýhodnené.
„Ihrisko pre staršie deti, od 6 do 12 rokov, by malo umožniť deťom rozohrať aj hru vo výške a pomôcť k rozvoju fyzických zručností. Pre staršie deti sú napríklad vhodné lanové lezecké prvky, ktoré zvyšujú športovú zdatnosť, koncentráciu a rozvíjajú logiku,“ vysvetľuje autorizovaný architekt Studio 21 Juraj Jurík. Trh ponúka široký výber kvalitných lanových herných prvkov, ktoré zaujmú aj mládež na druhom stupni základnej, či dokonca strednej školy. Napríklad nemecký výrobca lanových herných prvkov Berliner Seilfabrik ponúka rôzne kvalitné a váhovo neobmedzené lanové herné prvky vrátane rôznych pavúčích sietí, tunelov, labyrintov, či lezenie až do „koruny stromu“. Takéto pohybové aktivity pomáhajú odreagovať sa cez prestávky, resp. skoncentrovať na ďalšie vyučovanie. Obdobne tak poslúžia aj zapustené trampolíny Eurotramp. Ak máte malý priestor, ihrisko môžete prvkami ťahať do výšky. „Môže sa tiež niesť v tematickom duchu. Napríklad vesmírnu tému nájdeme na školskom dvore Spojenej školy Novohradská v Bratislave,“ dopĺňa Juraj Jurík.
Všímajte si aj dievčatá
Dievčatá sú najmä v tínedžerskom veku často zraniteľné a zároveň málo priebojné, aby si vedeli vyčleniť „svoj“ priestor, keď sa chcú porozprávať, či len tak spolu pozorovať okolie. Prehliadať by ste to nemali. Pomôcť môžu maličkosti, napríklad kvalitné košové hojdačky bez váhového obmedzenia, kde sa môžu pohojdať aj dve-tri dievčatá naraz. Obľúbené sú aj lanové herné prvky a trampolíny. Namiesto klasických lavičiek skúste modulárne systémy sedenia rôznych výšok a farieb, ktoré možno doplniť o zásteny či zeleň. „Pokojne urobte anketu, akú farbu by si dievčatá zvolili. Vtiahnete ich do procesu výberu, čo určite ocenia. Zároveň to môže výrazne zvýšiť ich identifikáciu s priestorom,“ dopĺňa architektka Studio 21 Silvia Pribulová.
Zatraktívnite šport a workout
V školskom a stredoškolskom veku možno nie je telesná výchova obľúbeným predmetom, no aktívny pohyb je dôležitý. Pohyb posilňuje fyzickú kondíciu, predchádza nadváhe, prekrvuje organizmus, pozitívne vplýva na srdcovo-cievnu činnosť, posilňuje imunitu a prospieva aj mozgovým bunkám. A hlavne, rozvíja sociálne väzby „naživo“. Skúste vzbudiť záujem žiakov multifunkčnými športoviskami HAGS Arena, ktoré vedia poskytnúť priestor pre viaceré kolektívne hry. Uvidíte, že futbal, hokejbal, ale aj basketbal či volejbal prilákajú žiakov aj mimo vyučovacích hodín. Doplnkové sedenie pre fanúšikov zas posilňuje komunitného ducha, napríklad pri školských turnajoch.
Z našich skúseností sa na stredných školách tešia obľube aj workoutové zostavy. „Sportpoint od holandského výrobcu Denfit umožňuje usporiadať workoutovú zostavu do kruhu, čím sa podporuje nielen fyzická aktivita, ale aj vzájomná motivácia a podpora medzi študentmi,“ dodáva Juraj Jurík.